Kerana aku tahu, mereka perlukan dakwah.

bismillahirrahmanirahim..

saban tahun, saya amat bersyukur kerana saya masih lagi bernafas dalam udara dakwah dan tarbiyyah. Demi Tuhan, saya amat berterima kasih kepada semua manusia yang bertanggungjawab melasso diri ini ke dalam kandang tarbiyyah.

Saya masih ingat, dahulunya saya adalah pemberontak tarbiyyah.
Saya lemas dengan “cakap-cakap tarbiyyah”.
Saya bosan dengan “orang-orang dakwah”.
Saya sentiasa berasa cukup dengan diri sendiri.
Ya,saya merasakan saya cukup bagus.
Ya, saya merasakan saya tidak memerlukan sesiapa untuk mengajar bagaimana untuk hidup.
…………………………………………………………………

Langit senja Nottingham, England Disember 2009

Tahun 2007, England-bermula segala-segalanya. Jauh di perantauan orang, saya mula memahami kelembutan tarbiyyah. Sayup-sayup, ia menyerap ke dalam hati. Jauh ke dasarnya. Ya. Tersangat jauh.

Hingga saya tidak mampu lari daripadanya.
Hingga saya tidak mampu memalingkan wajah daripadanya.

Hingga saya tidak bisa menafikan keindahannya.
Saya benar-benar tidak berupaya menidakkan keajabannya.
Saya menjadi larut di dalamnya.
Cinta saya tumpah kepadanya.

Akhirnya, lahirlah ikrar untuk saya berjuang deminya.
Ya demi mempertahankan sebuah tarbiyyah, dakwah menjadi kemestian.

Tanpa dakwah, tarbiyyah menjadi mandul.
Mandul dan bacul.

Entah dari mana kekuatan dan semangat itu muncul, saya seakan-akan bangkit daripada lamunan.
Saya melihat, umat perlu di diselamatkan.
Saya menjadi gelisah melihat manusia hanyut dalam kelalaian.
Hati saya menjadi sakit.
Sakit yang teramat.

Lalu, di bumi asing itu, saya memulakan langkahan perjuangan.
Satu demi satu ujian mendatang.
Satu demi satu halangan menghambat.
Dan satu demi satu kesusahan menyebat.
Hingga saya sendiri tidak mampu menghitung banyaknya deraian air mata yang tumpah.
Jujurnya, kehidupan saya di sana tidak mudah.
Sering kali sang dugaan datang menjengah.
Namun, saya pasrah.
Sepasrah-pasrahnya.

Namun, ada satu babak kehidupan yang tidak berubah walau tegarnya ujian menghempap.
Cinta saya terhadap dakwah dan tarbiyyah tidak pernah pudar.
Entah mengapa setiap kali nafsu ini cuba mengkambing hitamkan dakwah dan tarbiyyah atas segala ujian,
hati ini cepat-cepat menidakkanya.
Malah, cukup jika saya katakan ujian yang datang menjadikan kecintaan saya terhadap dakwah dan tarbiyyah semakin mekar.
Ketika itu, saya  mula merasai bagaimana rasanya obses terhadap dakwah.
Ya, tumuhat saya menjadi-jadi.
……………………………………………………………………………………….

Alhamdulillah, ketika ini saya sedang menyaksikan kebangkitan anak-anak binaan saya bangkit daripada lena yang panjang.
Jika dulu, mereka seakan melakukan rutin mingguan datang dan pulang usrah.
Hari ini, mereka sudah menjadi lebih daripada kebiasaan itu.
Jika dahulu, mereka seakan seperti anak kucing yang sering mahukan belaian dan manjaan, hari ini mereka sudah menjadi anak singa yang sudah mengaum garang.
Himmah mereka luar biasa.

Bukankah tarbiyyah itu menjadikan manusia biasa kepada luar biasa?

Memerhati meraka dari jauh membuatkan saya mengimbau kenangan lama. Kenangan saat jatuhnya cinta pertama.
Cinta yang tidak berbelah bagi ke atas hamparan dakwah ini.
Terkadang saya menjadi sayu.
Hati saya dijentik hiba kerana Allah masih sudi mengizinkan saya mendidik mereka yang hebat ini walaupun banyak dosa dan hina saya di hadapan-Nya.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Hari ini, sudah menjangkau 5 tahun saya bergelumang dengan sepak terajang tarbiyyah.
5 tahun bukanlah tempoh yang panjang. Saya sendiri tidak layak untuk berbangga dengan usia tarbiyyah saya yang sangat hijau. Ibaratnya, saya hanya seperti kanak-kanak yang baru melangkah ke alam pra-sekolah.
Ah, betapa kerdilnya saya.

warna kehidupan

Namun, sepanjang 5 tahun ini, saya telah menyaksikan babak kehidupan dakwah dan tarbiyyah pelbagai warna.
Ada warna jatuh dan bangkit.
Ada warna sihat dan sakit.
Ada warna sayang dan benci.
Ada warna ketawa dan tangis.

Hari ini, saya menyaksikan warna-warna tersebut sedang terlukis di kanvas kehidupan mutarobbi saya.
Tidak kisahlah mereka adalah anak-anak usrah saya , mahupun cucu usrah saya..mereka kesemuanya adalah mutarobbi yang saya cinta.
Mereka dalam fasa sedang merasai manis, pahit , suka dan duka dalam langkahan jalan juang ini.

Menjadi murobbi, tidaklah semudah memberi taujih daripada kitab kuning.
Atau sekadar menayangkan video islami yang “catchy” daripada you tube.
Ia lebih daripada itu.
Tidak mustahil saya katakan, boleh jadi dalam tekad sang murobbi mendidik anak-anaknya,
anak-anaknya itu boleh dirasuk malas.
Mereka boleh menjadi lemas.
Lemas dengan tanggungjawab dan kesibukan dakwah.

Tidak mustahil juga saya katakan,
ketika segala kekalutan dan ujian hidup datang menjengah,
langkahan mereka menjadi mengah.
Laungan  himmah  menjadi lemah.

Allah..saya paling takut jika para daie dijangkiti penyakit futur.
Saya sendiri takutkan futur.
Saya takut anak-anak binaan saya diserang futur.

Ya Allah, betapa aku merayu agar lindungilah anak-anak mutarobbiku daripada dijangkiti futur.
Aku lebih rela Engkau mengujiku dengan kesusahan mendidik mereka, tapi jangan Engkau palingkan mereka daripada jalan ini.
Kerana aku tahu, mereka perlukan dakwah.
Oleh itu, jangan Engkau rampas kemanisan dakwah ini daripada mereka.

musafir asing.
2 ramadhan.
7.30 am

Advertisements

3 Comments

Filed under Tarbiyah

Mereka dan saya : Sebuah ekspresi rindu.


Baru semalam saya melihat mereka merangkak perlahan di hamparan ini,
Hari ini, dalam sekelip mata , mereka sudah pandai berlari.
Baru semalam saya menyaksikan mereka bermain-main riang.
Hari ini, tiada masa langsung untuk mereka berehat senang.

Baru semalam, saya meneroka wajah polos mereka.
Tiada sedikit kerisauan bertapak di hati.
Mereka seolah-olah  larut dengan kehidupan sendiri.

Tetapi hari ini,  rasa ingin berseronok tanpa hala itu telah jauh di bawa pergi.
Bayu tarbiyyah  nyata telah menolak hiburan duniawi itu ke tepi.
Saban hari, di wajah mereka mula terlakar ribuan ekspresi,
Terkadang mereka tersenyum,
Terkadang pula tegang dan serius.
Terkadang terpancar keletihan yang memuncak.
Tak kurang juga  riak risau dan cuak.
Semuanya hanya kerana sibuk memikirkan kelangsungan cinta baru mereka,
Cinta dan himmah terhadap dakwah dan tarbiyyah yang kian menghangat.

Saya di sini hanya duduk memerhati,
Setiap langkah dan gerak geri,
Setiap semangat , curhat, dan keluhan hati.

Saya masih lagi duduk sini,
Setia memerhati,
Memerhati dengan kaca mata murobbi,
Tidak akan pernah jemu
Menyaksikan setiap tatih, langkahan dan larian mereka,
Jika pun ada langkahan yang sumbang,
Ia tidak sedikitpun menjadi kudis di hati murobbi.
Kerana setiap  yang kuat bermula daripada yang lemah,
Setiap yang pandai, bermula daripada yang jahil.
Setiap yang penuh, bermula daripada yang kosong.

Entah mengapa saya merasakan,
masa terlalu kuat cemburunya.
Saya masih tidak puas mendidik mereka,
Namun, mereka terlalu cepat dewasa.
Mereka membesar di bawah naungan tarbiyyah yang tiada mewah,
Mereka menjadi matang di bawah naungan dakwah yang tiada mudah,
Dan saya di sini,
Hanya mampu memberi sentuhan yang tiada gah,
Memberi sekadar yang termampu.
Entah layak, entah tidak digelar murobbi,
Saya sendiri tidak tahu.

jumaat
29 jun 2012

6 Comments

Filed under Tarbiyah

Selamat tinggal semalam.

Puisi untuk anak binaan ku:

Selamat tinggal semalam.

jika hari semalam, langit gelap diselimuti mendung.
tidak lagi hari ini.
hari kita cerah diterangi suria.

jika hari semalam, wajah muram disirami durja,
tidak lagi hari ini.
hari kita ceria diselangi tawa.

Jika hari semalam, hati gundah dirobek jahiliyah,
tidak lagi hari ini.
hari kita tenang, dibelai sakinah.

jika hari semalam, jiwa kita berpecah.
tidak lagi hari ini.
hari kita teguh, jiwa kita utuh.

Jika hari semalam, syaitan dan iblis tertawa riang,
tidak lagi hari ini.
hari kita megah, lantaran mereka menangis malang.

Selamat tinggal semalam.
Tinggallah engkau wahai memori semalam.
Selamat tinggal.

………………………………………………………………….
mutarobbiku,

hiduplah baik-baiklah engkau wahai anak-anak binaanku.
moga baik-baiklah yang bakal menanti kelak di hujung penjalananmu.

2 Comments

Filed under Tarbiyah

Merekalah yang mengajar kami..

Minggu ini di kala ramai memilih untuk pulang ke kampung selepas end of posting exam, saya lebih suka berada di sini. Ada sesuatu yang perlu saya lakukan. Iaitu memuhasabah diri.

Sudah menjadi lumrah, apabila kita terlalu asyik bekerja, kita mungkin akan terlupa untuk menilai diri. Lebih dahsyat, jika kita menjadi angkuh dengan pencapaian diri, mulalah kita berasa izzah dengan kehebatan diri. Astaghfirullahalazim. Saya berlindung daripada musibah itu.

Menyorot kehidupan lalu, bermula sekitar awal 2008, hidup saya mula disinari tarbiyyah. Murobbi yang mula membuka mata hati saya adalah seorang doktor Foundation Year 1 (di Malaysia, dipanggil houseman). Ketika itu, saya masih lagi hijau dan tidak mengerti apa-apa tentang tarbiyyah. Mujurlah, saya pada asalnya seorang yang memang sukakan perkara Islami. Maka, saya mudah tertarik dengan program berbentuk ruhaniyyah. Perlahan-lahan, saya mula menyusuri kehidupan yang sungguh menenangkan dek dibelai oleh kelembutan Iman dan kehangatan ukhuwwah fillah.

Continue reading

5 Comments

Filed under kembara, Tarbiyah

Nak jadi kakak kena kuat!

Assalamualaikum wbt,

Setelah sepurnama lamanya saya tidak menulis. Apabila saya mengatakan saya tidak menulis, ia mungkin boleh membawa konotasi yang sebenarnya saya sudah terlalu lama berlari tanpa henti.
Saya sudah terlalu lama tidak berhenti.
Berhenti seketika daripada  berlari mengejar impian yang didambakan dalam sanubari.
Ahh!! Saya terlalu sibuk mengejar itu dan ini, merancang begitu dan begini sehingga saya menjadi lelah. Lelah kerana tidak memberi ruang kepada diri sendiri untuk duduk seketika dan merenung diri sendiri.

Ya, ada suatu ketika dahulu menulis adalah nadi kekuatan saya.
Dengan menulis, saya mendapat kekuatan untuk menilai diri sendiri.
Dengan menulis, saya beroleh ruang untuk meneliti tindak tanduk tabie manusia sekeliling.
Dengan menulis, saya mendapat kerehatan yang sungguh menenangkan.
Kerana dengan menulis, saya perlu menyatukan minda dan hati sehingga kedua-duanya larut dengan perasaan  iman yang dicetuskan oleh asuhan Sang Tarbiyyah.
Tidak keterlaluan jika saya ungkapkan, air mata saya menjadi murah tatakala jari jemari menari laju di atas papan kekunci. Jiwa saya menjadi sensitif apabila menulis.
Natijahnya, hati ini mampu menyelami segala episod  cerita hidup ini dan menemukan mutiara ibrah , hatta sekecil manapun peristiwa yang telah  berlaku itu.
Ya, percaya atau tidak, dahulunya menulis adalah wadah peribadi saya untuk memuhasabah diri.

Continue reading

3 Comments

Filed under Tarbiyah

Post-Programme Syndrome. Bahaya kah?

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah wallahuakbar! Sudah 3 minggu lamanya tak menjenguk blog ini, saya sendiri sudah hampir lupa passwordnya..hulahuuu~
Ehem..ehem..Mari serius.

Memang sejak 2-3 minggu lalu, saya dihimpit kesibukan (cewah..macam lah sibuk sangat, tapi agak sibuk jugak lah). Bermula dengan persiapan ala-ala polis gerak khas arahan Yusof Haslam, untuk INI SUNGGUH KOOL (ISK), hidup saya tiba-tiba menjadi hangat (bukan hot macam hot chick tu ok?). Hangat dengan semangat yang saya sedut daripada adik-adik mutarabbi saya. Subhanallah! Sesungguhnya Allah telah menghantar segerombolan samurai wanita yang perkasa untuk membantu agama-Nya kepada kami!

Continue reading

3 Comments

Filed under Tarbiyah

Manjanya saya.

Manjanya Saya..

Bismillahirrahmnirahim

“Ya Allah..banyaknya kerja!”
Mata liar melihat senarai kerja yang perlu dilaksanakan.
Perasaan bercampur baur.
Entah bagaimana saya mahu mendefinisikan perasaan itu.

Tiba-tiba..
Saat saya sedang mengira-mengira betapa betapa banyaknya tanggugjawab yang perlu dilaksanakan, saya bertemu dengan satu penulisan yang membuatkan saya terkedu.

Terkesima…

“Pencerahan bukan untuk orang manja” tajuknya.

………………………………………………………………………………………………………

Pencerahan bukan untuk orang manja
Pencerahan bukan untuk orang yang manja.

Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas.
Da’wah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa.
Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti-yang senang dan mudah join, yang penat, bersusah payah elak.

Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh tuhan. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak.
Bukan bagi yang meletakkan da’wah hanya untuk mencari calon akhawat sebagai sang isteri,
-yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman pencerahan bila dia dalam kesusahan.

Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tak share pun dengan orang lain.
-yang cepat mengalah,
-yang meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain.
-yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong
-yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini, yang boleh jarah wa ta’dil harakah ini dan itu.

Da’wah bukan untuk orang yang ikut liqa hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu.
Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute.
Da’wah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah.
Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh.
Da’wah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik motokar besar dan mewah, yang air-cond, dan laju. Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.

Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan info dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia kena macam boss, hanya tunggu information.
Pencerahan bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot.
Da’wah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar.

Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah.
Tanpa anda, orang yang sering beralasan ini, da’wah akan terus berjalan. Islam akan tetap berjaya. Ummah akan tetap terpelihara.

Cuma tanpa pencerahan,
Tanpa tarbiyyah,
Tanpa da’wah
Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti.

Tak mengapa. Teruskan hidup anda seperti biasa. Da’wah tak memerlukan anda. Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda.
Berbahagialah seadanya.

…………………………………………………………………………..

Saya menghitung diri.
Terlalu kerap menuturkan.

“saya busy..saya sibuk..saya penat..saya letih..”

Adakah ini petandanya saya terlalu manja?

Ya Allah, tabahkan hamba-Mu.

Musafir asing.

1 Comment

Filed under Tarbiyah